Genel Bilgiler


Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı

Karadeniz Teknik Üniversitesi bünyesinde 1999 yılında kurulan Türkçe Eğitimi Bölümü lisans düzeyindeki ilk öğrencilerini ….. eğitim/öğretim yılında almıştır. Bölümümüzün Türkçe Öğretmenliği Programı, her yıl ÖSYM tarafından yapılan TYT  ve AYT sınavı ile öğrenci almaktadır. Kontenjan her yıl değişmekle birlikte programa ortalama 50 öğrenci alımı yapılmaktadır. Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı geçen yıllar içinde …. mezun vermiştir.
Kadromuzda hâlihazırda 1 profesör, 2 doçent, 4 doktor öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi ve 1 araştırma görevlisi bulunmaktadır.

Türkçe Eğitimi lisans programının süresi dört yıl (sekiz yarıyıl) olup eğitim dili Türkçedir.  Bölümümüz aynı zamanda Türkçe eğitimi alanında yüksek lisans programına sahip olup lisansüstü düzeyde eğitim vermektedir. 
Mezunlarımız, resmî ve özel; örgün ve yaygın eğitim kurumlarında Türkçe öğretmenliği yapabildikleri gibi Talim Terbiye Kurulu 28/08/2023 tarih ve 44 sayılı Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları’nda belirtilen çocuk edebiyatı, Türk dili ve edebiyatı, halk kültürü, düşünme eğitimi, medya okuryazarlığı, okuma becerileri,  yazarlık ve yazma becerileri, iletişim ve sunum becerileri, Osmanlı Türkçesi,  diksiyon ve hitabet,  drama,  masal ve destanlarımız,  kültür ve medeniyetimize yön verenler derslerine; bunların yanında drama, güzel konuşma ve yazma, hızlı okuma teknikleri, Türk edebiyatı tarihi, edebî metinler, halk bilimi, yazı sanatı derslerine de girebilmekte, yurt içi ve yurt dışında uygulama ve araştırma merkezlerinde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapabilmektedirler.

Amacı

Türkçe öğretmenliği programı; Türkçenin ana dili/ yabancı dil olarak eğitimi ve öğretimi, Türk edebiyatı ve kültürü üzerine derinlemesine bilgi sahibi olan, dil ve iletişim becerileri gelişmiş, dil hassasiyetine sahip, Türkçe öğretimini daha etkili hâle getirebilecek teknoloji kullanımı, öğretim ve ölçme- değerlendirme yöntem bilgisine, öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerilere, toplumsal sorumluluk bilincine ve etik değerlere sahip nitelikli bireyler yetiştirmeyi amaç edinmiştir.

Misyon

Misyonumuz; dil bilinci ve hassasiyetine sahip, dil ve iletişim becerileri gelişmiş ve bu becerileri yetiştireceği öğrencilere aktarabilen, Türk dilini kendi ulusuna ve dünyaya tanıtmak amacı ile Türkçe eğitimi çatısı altındaki disiplinler hakkında ulusal ve uluslararası araştırmalar yapan, bu disiplinlerin kazanımlarının Türkçe derslerinde nasıl daha etkili bir şekilde verilebileceğini araştıran, teknolojiyi ve öğretim yöntemlerini derslerinde etkin bir şekilde kullanan, gelişime açık, kültürlü, yetkin Türkçe öğretmenleri ve akademisyenleri yetiştirmektir.

Vizyon

Türkçe eğitimi ve öğretimi ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip ederek ülkemize yeni yöntem ve teknikler kazandırmak, bu alandaki gelişimlere öncülük etmek, Türkçe öğretmeni adaylarının mesleki gelişimine katkı sağlayabilecek yurt içi ve yurt dışı kurum ve kuruluşlarla iş birliği ve iletişim içinde olmak, ulusal ve uluslararası düzeyde eğitimde lider bir program hâline gelmek vizyonumuzdur.

Çalışma Yöntemleri

Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında, öğretmen adaylarının temel dil becerileri yeterliliğine sahip olarak yetişebilmelerine, Türkçe öğretimine yönelik uygulamalarda araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisini kazanabilmelerine, Türk ve dünya edebiyatı ile ilgili gerekli alan bilgisine sahip olabilmelerine, eğitim teknolojilerini takip etme ve bu gelişmeleri sınıfta kullanabilme becerisini geliştirebilmelerine yönelik uygulamalı ve teorik çalışma yöntemleri uygulanmaktadır.
Ana Bilim Dalı öğretim elemanları tarafından uluslararası ve ulusal düzeyde her yıl birçok akademik ve bilimsel çalışma yapılmaktadır. Bunun yanında ana bilim dalı öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından her yıl şiir dinletileri, geleneksel kısa oyun günleri, konferans ve panel gibi sosyal ve kültürel etkinlikler düzenlenmektedir.